Goede akoestiek als inkomstenbron voor horeca

Home » Blog » Projecten » Goede akoestiek als inkomstenbron voor horeca

Een tijd geleden publiceerde Ecophon een artikel in haar AcousticBulletin over het belang van een goede akoestiek in een horecazaak. Uiteindelijk komen mensen naar een restaurant om comfortabel te kunnen eten. De gesprekspartner daarbij goed verstaan zonder zelf je stem te moeten verheffen, zou hierbij een vanzelfsprekendheid moeten zijn.

Helaas kampen vele horecazaken met een slechte akoestiek. Ook bij renovatie blijft het schoentje knellen en wordt slechts zelden rekening gehouden met het geluid.

PS-Acoustics hanteert voor de analyse van horecazaken een leidraad op basis van studiewerk in gelegenheden waarin vele mensen tegelijk spreken. Recent pasten we dit met succes toe in Brasserie Fou D’O in Gent, waar bij een recente renovatie wél rekening gehouden werd met akoestiek.

Brasserie Fou D’O in Gent

Bij de opening van de zaak werd op verschillende ogenblikken, bij stijgende bezetting, het geluidsniveau opgemeten. Het kwam zeer goed overeen met de bevindingen in het studiewerk. Bij kleinere bezetting domineerde het geluid van de afgespeelde muziek nog, waardoor de blauwe lijn in de figuur hieronder hoger kwam te liggen dan de curve uit de literatuur.

Overeenkomst geluidsniveau brasserie en voorspellingen literatuur

Er is een relatief eenvoudige relatie tussen het aantal mensen dat men kan plaatsen en de ruimteakoestiek. De bepalende parameter heet de “akoestische capaciteit”. Bij deze bezetting treedt er een geluidsniveau op van 71 dB, wat nog als comfortabel bevonden wordt.

Uitbaters zouden niet meer mensen mogen plaatsen dan de akoestische capaciteit (in het ideale geval) en zeker niet meer dan het dubbele (in het slechtste geval) volgens het studiewerk.